nedjelja, 31. srpnja 2016.

Sretan rođendan J.K Rowling i Harry Potter!


Dok čekam svoj primjerak 8. Knjige, Harry Potter and the Cursed child, donosim vam nešto vezano uz moj najdraži serijal.Ovaj post sam spremala već neko vrijeme, ali sam odlučila ipak pričekati 31.7. Kad me uhvati kriza u čitanju posegnem za Harryjem. Posljednji razlog posezanja za ovim serijalom bio je Harry Potter pub kviz u organizaciji Algoritma i Studija smijeha. Otvaranjem prve stranice prve knjige sam uvidjela kako sam Harry Potter i kamen mudraca dobila prije 15 godina kao rođendanski poklon. Otvoreno priznajem kako tada nisam znala tko je Harry Potter i nisam ništa znala o zaluđenosti svijeta za ovim dječakom a kamoli da ću i ja postati jedna od njih.
Ovaj post neće biti klasična recenzija knjige nego više osvrt na knjige koje su obilježile moje djetinjstvo.
Svi ste više manje upoznati s radnjom bilo preko knjiga ili filmova pa neću ulaziti u detalje, ali ako se zbilja nikad niste susreli s ovim serijalom odmah najavljujem OPREZ SPOILERS!
Imala sam priliku čitati ove knjige i na engleskom i na hrvatskom jeziku, te iako sam osobno pristaša čitanja knjiga u originalu (ako se radi o jeziku koji razumijete) ovdje dolazi do iznimke. Prvenstveno je to zbog pokojnog Zlatka Crnkovića čije sam prijevode lovila još u srednjoj školi za sve moguće lektire, a uz njega kapa dolje ide i Dubravki Petrović koja je preuzela prijevode 4.-7. knjige. Hvala J.K. Rowling i našim prevoditeljima koji me nisu mogli odvojiti od ovih knjiga bez obzira koliko je sati i na činjenicu kako ujutro imam školu. Tko su ti likovi čije su me pustolovine i priče držale budnom?
Harry Potter je siroče od svoje prve godine. Protagonist koji djeluje instinktivno. Vođen prvo srcem a potom glavom učinit će sve što je potrebno kako bi zaštitio one koje voli. Ponekad i vrlo nepromišljeno se bacivši u vatru. Živi za odlazak u Hogwarts, metloboj a ja bi rekla i za susrete s Voldemortom.
Ron Weasley, Harryev najbolji prijatelj od prvog dana kad su se sreli u vlaku. Također će djelovati prvo srcem, ali s obzirom da on ima obitelj i zna što sve može izgubiti ipak stane prvo na loptu prije nego učini nešto nepromišljeno i služi Harryu kao neki balans.
Hermione Granger – najpametnija vještica svoje generacije i mozak iza svih operacija (osim tromagijskog turnira) i jedan od razloga zašto su svi oni ostali živi do kraja serijala. Živi za Hogwarts, knjige i učenje i najveći strah joj je uz gubitak voljenih kako će biti izbačena iz Hogwartsa, te kako će se morati vratiti u bezjački svijet.
Hagrid – dobri div, lovočuvar u Hogwartsu koji je zbog Toma Riddlea isključen na trećoj godini. Upravo je on bio taj koji je Harrya donio na letećem motoru u Kalinin prilaz 4. Od kad ga Harry upoznaje na svoj 11. rođendan počinje ga doživljavati kao starijeg brata.

Lord Voldemort ili Tom Marvolo Riddle – glavni negativac i razlog zašto je Harry siroče. On možda je glavni negativac ali nipošto nije čisto zlo kako ga neki nazivaju. On vam je ništa doli iskompleksirani nasilnik. Osoba (ako ga više uopće možemo tako nazvati) miješane krvi predvodi vojsku čistokrvnih čarobnjaka. Onih istih čarobnjaka koji ne žele imati posla s mutnjacima i mješancima.  Vidite što hoću reći. Silom se nametnuo u najvećeg crnog maga, bla bla bla koji je hodao zemljom. Po ovom vidite koliko je moje mišljenje o njemu.
Ako tražimo zlo i to ono ultimativno naći ćemo ga u dvije ženske osobe – Dolores Umbridge i Bellatrix Lestrange. Prva koja hladnokrvno i sa smiješkom terorizira i muči učenike, ali i odrasle. Druga koja je vrlo vjerojatno oduvijek bila mentalno nestabilna a boravak u Azkabanu je samo pripomogao pojačavanju njene psihotičnosti.

Ukupno ovom serijalu dajem sve zvjezdice svijeta i to ne jer sam odrasla uz njih nego jer on to stvarno zaslužuje. No, postoji li nešto što mi se ne sviđa tu? Naravno da postoji.
Više manje sve što mi se ne sviđa je vezano uz smrti likova. 

Prvi je Sirius. Svjesna sam činjenice kako su Harryu njegovi prijatelji njegova obitelj jer uz njih je spoznao ljubav i kako biti prihvaćen i sve ostale sitnice, ali to i dalje nije obitelj. Uz Siriusa je konačno mogao imati dom i pri tom ne mislim na kuću od cigle s krovom nego mjesto gdje si voljen, siguran i prihvaćen. Dom na kakvom je zavidio Ronu, Hermioni pa čak i Malfoyu. I konačno dođe do te mogućnosti i što J.K.Rowling napravi? Ubije ga i to tako da padne kroz veo tako da ga ne mogu ni sahraniti. Dakle, oduzela mu je mogućnost doma, a i grob gdje se Harry mogao isplakati, “razgovarati s njim”, “svađati” ili jednostavno odnijeti cvijet. I onda se ljudi čude što Harry povlači poteze koji se mogu okarakterizirati kao suicidalni. Pitam se zašto!?
Zatim Hedviga – da, opet shvaćam kako je njena smrt označila kraj povezanosti s dotadašnjim životom, a i omogućava lakši potencijalni odlazak u smrt. Ali svejedno - Hedviga. I naravno Lupin i Tonks – pa zašto? Tek su dobili bebu. I na kraju naravno Fred. Svjesna sam i činjenice kako se J.K.Rowling ispričala za smrti ali morala sam to iznijeti. I naravno Dobby čija me smrt toliko pogodila da jednostavno ne mogu ni pisati o tome.
Dumbledorovea smrt me pogodila kad sam prvi puta čitala knjigu, ali kod svakog ponovljenog čitanja ono što me pogodilo i nagnalo suze na oči je opis njegovog sprovoda. Znam što će se dogoditi I govorim sama sebi nemoj, nemoj suzdrži se ali ne. Fawkes pjeva svoju pjesmu, a meni suza suzu sustiže.
Još nešto što me smeta je to što je ekranizacija knjiga krenula dok svi romani nisu bili završeni. To možete vidjeti i u njenom stilu pisanja. Na stranu mračnije teme, ipak odrastaju ali vidite kako se radi o scenama namijenjenima filmu i mnoštvu specijalnih efekata. To ne umanjuje moju ljubav prema njima. Ne, nipošto, ali da su mi prve knjige draže to stoji.

Sad dolazimo do sedme knjige. One koja mi je najviše problema donijela. Naravno da sam suze ronila na potpunu Snapeovu povijest i priču. I sad me stegne u grlu kad pomislim na: „After all this time? Always“ No ima jedna zanimljivost sa mnom i sedmom knjigom. Naime tu sam knjigu sve skupa pročitala  3 puta. Zašto? Jer sam znala da je to kraj. Zato sam i odbijala dugo pogledati drugi dio filma jer sam znala da s njim završava moje djetinjstvo. I danas 5 godina kasnije kad sam sve filmove pogledala mali milijun puta drugi dio Darova smrti sam pogledala samo 2 puta. Bedasto?

Prije nego završim ovaj post želim se zahvaliti J.K. Rowling što je meni ali i tisućama djece djetinjstvo učinila drukčijima. Koliko god zavidim onima koji tek sad po prvi puta uzimaju ovaj serijal u ruke toliko mi je drago što ga godinama iščitavam ponovno i ponovno. Zašto? Jer oni neće znati kako je bilo čekati i odbrojavati do novog nastavka i kako je bilo lijepo odrastati zajedno s tim likovima.

I s tim smo došli do kraja mog osvrta na pustolovine malog čarobnjaka, a sad se ispričavam moram pustiti svoju sovu, već je nevozna u kavezu a potom ću uzeti svoj 18 cm dug štapić od vrbe s dlakom jednoroga i prizvati svoje djetinjstvo natrag.

Do slijedećeg posta dragi moji čarobnjaci, vještice i bezjaci!
Accio Harry Potter and the cursed child! Accio djetinjstvo!

XOXO
Seraphina
Ponosni Ravenclaw


Nema komentara:

Objavi komentar